Százharmincegyedik bejegyzés - Lábfej "fityegése" (foot drop) - Okok és kezelés

A lábfej dobálása, csapása, fityegése nem csak stroke után alakulhat ki, de ezután gyakori. Lehet gerincsérüléstől, és még több mindentől, a lényeg, hogy ez idegsérülés az agyban, ami ellen akaratlagosan nehéz tenni. Általánosságban igaz, hogy nem a mozgásszerveink sérülnek, csak úgy látszik. Az agyunkban sérülnek meg a mozgásközpontban található idegek. Nem küldi azt az üzenetet az agy az izmoknak, hogy mozogjanak.

Ám ezen lehet segíteni azzal, ha az ember mozgást erőltet az adott izmokba. Az agy úgy működik, hogy minél jobban bejáratódik egy idegpálya, minél többet csinálunk egy adott cselekvést. És így annál jobban fogja tudni, már rutinná válik, majd magától megy. Így van az is, hogy ha egy rossz szokástól szabadulunk meg, minél kevesebbet csináljuk az adott dolgot, annál jobban használaton kívül kerül az adott idegpálya, tehát mi annál könnyebben elfelejtjük csinálni, amit csináltunk. Esetünkben ezért kell a sok torna, hogy emlékeztessük a testünket arra, hogy hogyan is kell mozogni.

 

104121_01Xright.jpg

 

Már sokszor elmondtam itt a blogon, hogy minden stroke-os máshogyan, máshol, más erősséggel sérül, a foot drop mégis olyasmi, ami nagyon sokunkat érint. Megoldást viszont nem találtam rá. Azt olvastam, hogy akinél 4 hónap után nem javul (és nekem alig javult), egyre kisebb eséllyel fog. Ezért most ráállok a lábfej, és a boka tornáztatására napi szinten, mert most még talán eredményes lesz. TENS készülékkel is ingerelni fogom (olyan, mint a fizikoterápia) minden nap. Most is ki lehet mozgatni, de én önerőből alig tudom (lábfej, boka).

Egy gyógytornász mondta nekem, hogy egy rossz táskaszíjjal, vagy egy övvel húzzam fel a lábfejemet, de ne erőszakkal, úgy nem is megy, meg a szöveteket is megsérthetem. Úgy kell csinálni, hogy csak segítsünk a szíjjal, és inkább az akaratunkkal erőltessük a lábfej felhúzását.

 

Csinálhatjuk elasztikus gumiszalaggal is (thera band), az alábbi módon:

 

 

Jártam fizikoterápiára, és ezzel egyidejűleg gyógytornára is, ami kifejezetten a bokára volt kiélezve. Leírom a gyakorlatokat, amikre emlékszem, hogy csinálnom kellett.

  • Egy széken ülve lábak összezárva, és a lábfejeket egyszerre felhúzzuk
  • Kifelé fordítjuk a lábfejeket, mint ahogy a bohócok szokták, ezt ismételgetjük
  • Lábujjhegyen a sarkakat kifelé fordítjuk
  • Felemeljük, és kitartjuk a lábat, és eközben húzzuk fel a lábfejet
  • Felállunk, és előre,  hátra lépünk - elrugaszkodó állásba, majd hátra
  • Oldalazva járunk mindkét irányba
  • Forgatjuk a bokánkat mindkét irányba

Biztos, hogy van még, de a többi kiment a fejemből. Ott azt mondták, hogy előbb kellett volna jönnöm, akkor voltam túl az 1 éven. Soha senki nem említette, hogy ez nekem jót tenne. A 4. neurológus küldött el a reumatológushoz, és ő írta fel, a gyógytornával együtt. Én kiegészíteném azzal, hogy nekem nem megy a bokaforgatás, ezért úgy csinálom, mintha twist-elnék, vagy mintha egy csikket nyomnék el. Az eredmény ugyanaz. A lábfejet a lépcső fokainál is késztethetjük felhúzó mozdulatra úgy, hogy a lépcső élére tesszük a lábunkat, és ellenállást fejtünk ki.

A teli talpra érkezés okát, és mechanizmusát az alábbiakban nézhetitek meg:

 

 

 

Speciális torna erre a problémára:

 

 

 

 

 

 

 

 

Food drop-os beteg tape-elése (a rehabon csinálja a gyógytornász)

 

 

Fejlesztettek már ki erre segédeszközöket, amik nem javítják a helyzetet, hanem akinél állandósul, annál kevésbé láthatóvá teszi (itthon ilyeneket nem lehet kapni, azt sem tudják, mi ez):

 WalkAide:

Dictus:

 

 

 

 

 

Ha érdekesnek találod, amit olvastál, lájkold a blog facebook oldalát, mert naponta teszek ki olyan tartalmakat, amiket itt nem osztok meg.

 

 

 

tetszik.png