Száznegyedik bejegyzés - Terhesség és születésszabályozás ex-stroke-osoknak

Fiatal, gyereket akaró nőként az alábbi kérdések foglalkoztattak a stroke után:

1.) Lehetek-e terhes?

2.) Addig is hogyan védekezzek?

Először is a terhesség. Lehetséges, nincs fizikai akadálya, tehát a stroke nem okoz, hacsak a nő más ok miatt nem fogamzóképtelen. Nagyon sok fórumot elolvastam a válaszokért, magyarokon nem is találtam. Tehát: természetes, hüvelyi úton nem engednek szülni, mert az erőlködéstől megpattanhat egy ér az agyban, és kész az újabb stroke. Kizárólag császárral lehet szülni, mert az kevésbé megerőltető az anyának. A terhesség ideje alatt nagyobb veszélyben vagyunk, több vérhígítóra is van szükség. A stroke után teherbe esett nők MIND azt mondták, hogy a 9 hónap során minden nap adták a saját hasukba a vérhígító injekciót. Kéthetente ultrahangra kell járni, és folsavat szedni. És automatikusan veszélyeztetett terhes lesz az ember. Olvassátok angolul ezt a fórumot, ami is érdekes, hogy hány évesen kaptak stroke-ot ezek a nők.

A fogamzásgátló tablettáról letiltottak, a hormontartalma miatt, és azért, mert trombózist (vérrögképződést) okozhat. Ez nálam veszélyes, előtte meg cigivel kombinálva nagy rizikófaktora volt a stroke-nak, mint kiderült. Oké, tabletta kihúzva, de mi van a többi fogamzásgátló módszerrel?

Elmentem egy nőgyógyászhoz, hogy megtudjam, nekem mit szabad alkalmaznom. Kiderült, hogy nagyjából semmit. A gyógyszeren kívül van még az ún. spirál, és a pesszárium, mint fogamzásgátló módszerek, de egyrészt nem is biztonságosak (előttem volt bent egy nő nagy hassal, aki pesszáriumot használt), másrészt csak olyan nőknek írják fel, és csak olyanok használhatják, akik már szültek legalább egyszer. Különben is mindegyikben hormon van, ami növeli a trombózisveszélyt, ezért nekünk ugye tiltott.

Maradt tehát a gumi óvszer, és a kevésbé megbízható megszakításos módszer, a hőmérőzés, és a naptár figyelése, hogy mikor vagyok fogamzóképes. Rendesen elkeseredtem, mert az 1 dolog, hogy mielőtt gyerekem nem lesz, mindig fokozottan kell vigyáznom, de a házasságban is mindig veszélyben leszek, és én nem akarok becsúszó babákat. Tehát a doki nem bíztatott, olyannyira rosszul állnak ehhez hozzá itthon az orvosok, hogy még a húgom sem szedhet tablettát, hátha benne is benne van a hajlam a trombózisra.

Ezek után nagyon megörültem a Pharmatex hüvelytablettának, ami teljesen hormonmentes, és nem okozhat trombózist. Míg a hagyományos fogamzásgátlók azon az elven működnek, hogy folyamatosan hormonokat adagolnak a szervezetnek, ezzel "becsapva", hogy úgy érezze, nem kell a tüszőrepedéshez szükséges anyagokat termelne; folytonos nyugalmi állapotba "kényszeríti" a petefészket. Így a gyógyszer megakadályozza a petesejt termelődését, tehát nincs is minek megtermékenyülni, így nem is jöhet létre terhesség.

Ezzel szemben ez a hüvelytabletta úgy hat, hogy a hímivarsejtek ostor részét tökreteszi, és a fej részük szétesését okozza, így nem tudnak "úszni" a petesejt felé. Továbbá fertőtlenítő hatása is van, a hüvelygomba, és hüvelyi fertőzések ellen is kedvező hatással bír. A betegtájékoztató szerint MINDEN nő szedheti, akinek más fogamzásgátló módszer alkalmazása nem javasolt. Ez egy helyi fogamzásgátló, az aktus előtt 10 perccel kell felhelyezni a hüvelybe, mint egy tampont. A hatásfoka attól függ, mennyire figyelmesen használják. Ha jól, akkor a 10 perc leteltével 3 órán át nyújt védettséget. Se előtte, se utána nem lehet 2 órán keresztül kimosni a hüvelyt, mert a szappan hatástalanítja a gyógyszert, de külsőleg mosakodni szabad. Minden közösüléskor alkalmazni kell, függetlenül a ciklus időszakától.

 

pharmatexhuvelytabletta.jpg

 

Ez a módszer sem tökéletes, de egy reménysugár annak érdekében, hogy ne legyünk alkalmatlan időben terhesek. Én 12 db-os kiszerelést vettem kb. 2300 Ft-ért, ami szerintem nagyon jó ár, ha azt veszem, hogy 1 havi fogamzásgátló tabletta is 5-7000 Ft-ra jött ki. Még ha ebből 2 dobozzal is veszek, akkor is csak 4600 Ft, a többi napon meg úgysem csinálok semmit, ugye :) Azt a pénzt másra is elköltöm, és ha ugyanannyi jó minőségű gumit is veszek egy hónapban, akkor sem jövök ki olcsóbban, és még csak nem is vagyok biztonságban. A hatásosságáról vegyes véleményeket olvastam, egy nőgyógyász szerint 70%-os hatékonyságú, van, aki évekig rendszeresen használta gond nélkül, és van, aki terhes lett mellette, bár sok nő bevallottan nem tartotta be a használati utasításokat. Többször olvastam, hogy a menzesz előtti napokon csíp, a partner is érezhet ilyet. Megszakításos módszerrel együtt, vagy gumival együtt ugye fokozódik a hatása, de ha minden előírást betartanak, elvileg akkor se lehetne baj.

 

 

 

Ha érdekesnek találod, amit olvastál, like-old a blog facebook oldalát, mert naponta teszek ki olyan tartalmakat, amiket itt nem osztok meg. Itt lehet a bejegyzéseket kommentelni, és nekem üzenni.