Ötvenkilencedik bejegyzés - Tévhitek a stroke-ról

Egy volt kollégám írt ma egy jegyzetet a facebook-on, amit mások aztán tovább osztottak. Én pedig hozzátettem a saját mondandómat komment formájában.

A szöveg:

A Stroke felismerése (Lehet, hogy egyszer életet menthetsz vele)

 

Egy neurológus azt állítja, hogy ha a stroke áldozatát 3 órán belül elkezdheti kezelni, teljesen visszafordítható az állapot. TELJESEN! Azt mondja, hogy a stroke felismerésének és diagnosztizálásának egyszerű a trükkje, azután pedig 3 órán belül el kell kezdeni a kezelését.

 

A stroke felismerése. (Néha nehéz beazonosítani a stroke jeleit. Sajnos, a tudatosság hiánya katasztrófát okozhat. A stroke áldozata súlyos agykárosodást szenvedhet, ha a környezete nem ismeri fel a stroke jeleit.)

 

Az orvosok szerint bárki felismerheti a STROKE-ot, ha három egyszerű kérést mond az illetőnek: M..... B......E......

 

1. M: Meg kell kérni az illetőt, hogy MOSOLYOGJON.

 

2. B: Meg kell kérni, hogy BESZÉLJEN, mondjon egy egyszerű mondatot (összefüggően: pl. Szép napunk van.).

 

3. E: meg kell kérni, hogy EMELJE FEL mindkét karját.

 

Ha az illetőnek a három kérés teljesítésének bármelyikével nehézsége van, azonnal hívd a mentőket és mondd el a tüneteket!

 

Még egy jel: Mondd az illetőnek, hogy ÖLTSE KI A NYELVÉT.

 

Ha a nyelv kicsavarodott, ha egyik vagy másik oldalra megy a nyelv, ez is a stroke jele lehet.

A kommentem:


Sajnos a fentiek rám nem voltak igazak, vagy csak részben. Ami feltűnő volt, hogy össze-összecsuklott a jobb lábam, és úgy beszéltem, mint egy részeg. Viszont csak fél órás rohamokban jött ez rám, volt, hogy "elmúlt". Reggel volt a stroke (vagyis akkor mutatkoztak a tünetei, mert valójában már 4 nappal előtte megkaptam egy nagyon erős fejfájás kíséretében), és este vittek be a kórházba, mert még a mentősök sem voltak biztosak benne, hogy egyáltalán VALAMI bajom van, mert akkor jöttek, amikor épp jól voltam. Szóval nincs ennek egyértelmű jele, az a helyzet, mert én nem hoztam a papírformát, ami a tüneteket illeti. Épp ezért kerültem későn kórházba, és ezért nem tudtak már megmenteni a stroke következményeitől (jobb oldalamra 1 hónapra lebénultam, és egy pár hétre tolószékbe is kerültem; majdnem teljesen elvesztettem a beszédkészségemet, ebből mára maradt az egyensúlyérzék elvesztése, a sántítás, mert lassan épülnek vissza az agysérüléstől elsorvadt izmok; és a jobb kezemmel képtelen vagyok egyelőre a finom mozgásokat végrehajtani). Noha most, 7 hónap elteltével már majdnem visszajöttem a régi szintre, a teljes gyógyulásig még hosszú hónapokra van szükségem. Azért kell az embereket megpróbálni megmenteni a stroke-tól, mert nagyon nehéz és hosszadalmas belőle a gyógyulás. Inkább a tájékoztatásra, és a megelőzésre kellene helyezni a hangsúlyt, mert azok még mindig könnyebben mennek, mint a gyógyulás. Alacsonyan kell tartani a vércukrot, vérnyomást, koleszterint, és redukálni az idegeskedést és a testsúlyt. A mai, rohanó életformánk abszolút ideális alanyokká tesz minket, ezért is vezetjük a világranglistát mi, magyarok, ami a stroke-ot illeti. Még több gondolat a stroke-ról, és a gyógyulásról a blogomon: http://strokeomvolt.blog.hu/

 

1016875_674295719250746_1646006336_n.jpg

 

 

Ha érdekesnek találod, amit olvastál, lájkold a blog facebook oldalát, mert naponta teszek ki olyan tartalmakat, amiket itt nem osztok meg.